Dövme işlemleri sıcak (yeniden kristalleşme sıcaklığının
üstünde), yarı sıcak (yeniden kristalleşme sıcaklığının hemen altında) ve soğuk
(genellikle oda sıcaklığında veya bu sıcaklığa yakın) olarak yapılır. Dövmede,
dökümde olduğu gibi, elde edilen şekil ve boyutlar bitmiş parçanın kine
yakındır. Her iki üretim yönteminde de, bazı yüzeyler dövme veya dökümde olduğu
gibi bırakılır, bazı yüzeyler ise daha
sonra talaş kaldırılarak işlenir.
Hemen tüm metaller dövülerek şekillendirilebilir. Fakat
dünyada dövme yöntemi ile üretilen parçaların çoğunda malzeme olarak karbonlu
ve az alaşımlı çeliklerle aliminyum alaşımları kullanılmaktadır. Paslanmaz
çelikler, nikel esaslı süper alaşımlar ve titanyum da özellikle uzay
çalışmaları için dövülen malzemelerdir. Dövme yöntemi ile üretilen parçaların
çoğu otomobil endüstrisinde, yaklaşık dörtte biri kamyon ve traktörlerde, geri kalanı da uçak,
demiryolu, madencilik ve diğer uygulamalarda kullanılmaktadır.
Bir parçanın dövme yöntemi ile üretilmesi için diğer
üretim yöntemlerine (döküm, talaş kaldırma… gibi) kıyasla maliyetin daha düşük
olması veya daha başka üstünlüler
sağlaması gerekir.
Dövmenin sağladığı üstünlükler
İş parçasının dayanımı (dayanım / ağırlık oranı), tokluğu
ve sünekliği daha fazla olmaktadır.
Seri üretimde
dövme parçalar boyut ve şekil bakımından daha üniformdur.
Dövmeden sonra da parçalar gerekirse talaş kaldırarak
işlenebilir veya kaynak edilebilir.
Birçok halde dövme işleminde otomasyona gidilebilir.
Üretim hızı yüksektir.
Dövmenin diğer üretim yöntemlerine kıyasla zayıf yönleri
Toleranslar oldukça geniştir.
Özellikle büyük parçaların dövülmesi için gerekli olan
prsler çok pahalı olduğu gibi kalıp maliyetleri de yüksektir.
Sıcak dövme için gerekli ısıtma fırınları ve çapak alma
presleri ek yatırım gerektirmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder