DÖVME TEKNOLOJİSİ


Dövme işlemleri sıcak (yeniden kristalleşme sıcaklığının üstünde), yarı sıcak (yeniden kristalleşme sıcaklığının hemen altında) ve soğuk (genellikle oda sıcaklığında veya bu sıcaklığa yakın) olarak yapılır. Dövmede, dökümde olduğu gibi, elde edilen şekil ve boyutlar bitmiş parçanın kine yakındır. Her iki üretim yönteminde de, bazı yüzeyler dövme veya dökümde olduğu gibi  bırakılır, bazı yüzeyler ise daha sonra talaş kaldırılarak işlenir.
Hemen tüm metaller dövülerek şekillendirilebilir. Fakat dünyada dövme yöntemi ile üretilen parçaların çoğunda malzeme olarak karbonlu ve az alaşımlı çeliklerle aliminyum alaşımları kullanılmaktadır. Paslanmaz çelikler, nikel esaslı süper alaşımlar ve titanyum da özellikle uzay çalışmaları için dövülen malzemelerdir. Dövme yöntemi ile üretilen parçaların çoğu otomobil endüstrisinde, yaklaşık dörtte biri kamyon  ve traktörlerde, geri kalanı da uçak, demiryolu, madencilik ve diğer uygulamalarda kullanılmaktadır.
Bir parçanın dövme yöntemi ile üretilmesi için diğer üretim yöntemlerine (döküm, talaş kaldırma… gibi) kıyasla maliyetin daha düşük olması  veya daha başka üstünlüler sağlaması gerekir.

Dövmenin sağladığı üstünlükler

İş parçasının dayanımı (dayanım / ağırlık oranı), tokluğu ve sünekliği daha fazla olmaktadır.
Seri  üretimde dövme parçalar boyut ve şekil bakımından daha üniformdur.
Dövmeden sonra da parçalar gerekirse talaş kaldırarak işlenebilir veya kaynak edilebilir.
Birçok halde dövme işleminde otomasyona gidilebilir.
Üretim hızı yüksektir.

Dövmenin diğer üretim yöntemlerine kıyasla  zayıf yönleri

Toleranslar oldukça geniştir.
Özellikle büyük parçaların dövülmesi için gerekli olan prsler çok pahalı olduğu gibi kalıp maliyetleri de yüksektir.

Sıcak dövme için gerekli ısıtma fırınları ve çapak alma presleri ek yatırım gerektirmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder